Rutineret lektiehjælper, med undervisningserfaring fra gymnasiet.
Læring opstår i et trygt miljø, baseret på gensidig tillid, åbenhed og ærlighed. Desuden tager effektiv læring altid udgangspunkt i elevens aktuelle niveau.
Matematik en en disciplin hvor man i høj grad udvider sin forståelse ved at bygge videre på det man allerede forstår. Derfor er et sikkert fundament essentielt for en sund udvikling. Det er altid mit primære fokus, indledningsvist at forstå elevens eksisterende niveau, vanskeligheder og forståelsesmæssige huller, og derfra få bygget et solidt udgangspunkt for den videre læring.
For at opnå bedst mulig indsigt i elevens behov og udfordringer er det vigtigt at kommunikationen kan være åben og ærlig. Derfor er det også en vigtig prioritet for mig at etablere en god menneskelig relation, hvor man føler sig respekteret og valideret, uanset hvordan ens faglige niveau så måtte være.
Alle mennesker har styrker og svagheder, det er helt naturligt, og heldigvis kan vi hjælpe hinanden. Det kan dog tit være svært at modtage, spørge eller indrømme at man har brug for hjælp, det ved jeg fra mig selv. Derfor gør jeg altid en ekstra indsats for at understrege at det er helt almindeligt at kæmpe med nogle aspekter af alt det man kan vide noget om.
Alle kender situationen hvor det bliver svært at indrømme man ikke forstår hvad der bliver sagt, eller ikke kan finde ud af det, man skal lave. Som en der har studeret matematik i mange år, er dette en særdeles velkendt følelse. Der er ingen der forstår særlig meget matematik i begyndelsen, men de fleste kan lære det med den rette vejledning og indsats.
Det er vigtigt at man tør indrømme, især overfor sig selv, hvad det er man har svært ved, så man kan gøre noget ved det. Derfor ser jeg det som en stor del af ansvaret, som lektiehjælp, at fordre et læringsmiljø, hvor eleven er tryg ved ikke at vide det hele og tale åbent om sine udfordringer. Det afstedkommer som regel også en situation hvor eleven bliver tryg ved at "prøve sig frem", "gøre sit bedste" og "fejle" uden at føle nederlag, men ser det som den læringsproces (læringssucces), som det egentlig er,
Med tiden vil eleven foruden tilegnelse af de ønskede faglige kundskaber forhåbentlig ligeledes tilegne sig en sund læringskultur, som fremover kan være ramme for selvstændig og frugtbar faglig udvikling, på den lange bane.
Til slut vil jeg blot slå på trommen for fejring af sejre. Matematik er ofte svært og kan føles som et slid, men belønningen er til gengæld uden sammenligning, og bør altid fejres! Kultivering af denne "Jeg klarede det!"- følelse er den stærkeste medicin, i forhold til at blive ved med at kæmpe med de svære ting. Vi jagter succes'en, og når man først får smag for det, er motivation et langt mindre problem. Når man så samtidig opdager at man rent faktisk kan lykkedes med tingene, når man får den rette vejledning, så begynder det altid at blive nogle meget sjovere og hurtigere overståede seancer. Det er der vi skal hen, jeg glæder mig allerede!